منتديات كارتيرا
مرحباً بكم معنا في منتديات كارتيرا

نتمنى لكم الإستفادة من المنتدى ..

رجاء خاص من إدارة المنتدى: نرجو الحفاظ على جدية الموضوعات وعند نقل أي خبر أو موضوع كتابة مصدره إذا أمكن حرصاً من إدارة المنتدى على حفظ حقوق الآخرين وتقديراً لكاتب الموضوع الأصلي.

وفقنا الله جميعاً لبناء منتدى نافع ومفيد

منتديات كارتيرا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى خاص بكل ما هو متعلق بعالم السيارات
مرحباً بكم و بموضعاتكم لنبني سوياً منتدى ناجح في عالم السيارات

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

جاك.برليانس.تيجو

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
medo
عضو منتظم
عضو منتظم

جاك.برليانس.تيجو Empty
مُساهمةموضوع: جاك.برليانس.تيجو   جاك.برليانس.تيجو Emptyالإثنين 23 أغسطس 2010, 01:13

يا جماعة انا محتاج لرائيكم ضرورى ويا ريت اللى يدخل يرد حتى لو بدعوة إن ربنا يهديني للأصلح cheers
انا محتار جدا جداscratch بين التلات عربيات اللى هما البرليانس الfsv والجاكb15 والتيجو ودة طبعا لانهم هما اللى فى حدود السعر االلى اقدر عليه
ياريت اللى يعرف انهى افضل يدخل يقولى او لو حد عندة اى تجربة مع احدى العربيات السابقة ياريت نفيد بعض
وابقى شاكرجدا
Ahmed
عضو برونزي
عضو برونزي
Ahmed

جاك.برليانس.تيجو Empty
مُساهمةموضوع: رد: جاك.برليانس.تيجو   جاك.برليانس.تيجو Emptyالأربعاء 25 أغسطس 2010, 02:35

بص هو دايماً الناس حاطة الثلاث عربيات دول في مقارنة بس كمان ضيف ليهم الـM11
وأنا واحد من الناس اللي متابعة المقارانات بينهم .. بس أنا مجربتش ولا واحدة فيهم

لكن خلاصة البحث في موضوعاتهم
أولاً علشان نكون متفقين هما كلهم صيني يعني لازم تكون مش حاطط في دماغك موضوع إن الصيني كله وحش علش تقدر تختار أو تشوف حاجة غيرهم لو مش حابب الصيني

ثانياً تحدد العربية المناسبة لإحتياجاتك يعني محتاج مساحة داخلية ولا شنطة واسعة ولا إرتفاع عن الأرض ولا جودة خامات وتقفيل ولا خدمة ما بعد البيع

لأن الموضوعات دي مش مجتمعة في عربية منهم

وأنا مش هقارن لكن هقول اللي أنا أعرفه من حوارات الناس عن العربيات دي
نبدأ بالتيجو عربية جميلة شكلاً مرتفعة عن الأرض تعطي إنطباع إنها تنتمي لفئة أغلى من تمنها لكن العجيب على كل هذا الحجم لم أشعر باتساع الصالون الداخلي للسيارة
و أنصحك الأول تشوفها في معرض المصرية اللي في المعادي .. نصيحة ماتشوفهاش في مكان تاني غير المصرية لأن المصرية عدد الناس اللي بتتفرج عليها كتير فبيستعملوا الأبواب كتير و بيركبوها كتير و شوف أثر الفرجة عليها مش هقولك أثر إستخدامها لأن أنا كنت معجب بيها جداً لحد مارحت المصرية و اتفرجت عليها هناك بصراحة إتصدمت لما شفتها
تحس إن الخامات ضعيفة جداً و الأبواب في منتهى السوء حتى الإطارات الجلد المحيطة بالأبواب كلها واقعة و الأبواب خشنة وبتعمل صوت و انت بتفتحها و مش بتقفل بسهولة و مش هكتب أكتر من كده هسيب باقي الحكم ليك لما تروح تشوفها.

أما الـ إم 11 عربية جميلة جداً شكل و خامات لكن توجد بعض عيوب التقفيل و توجد شكاوي كتير منها بالمنتديات ويمكنك البحث على النت عن موضوعاتها لتدرك كم المشاكل الموجودة بها وهناك كلام أن العيوب قد تم تلاشيها في الدفعات الجديدة لكن الله أعلم

الـ FSV عربية جميلة و تحس إنها رشيقة في تصميمها وخامات و تقفيل ممتاز وتوكيل يعتمد عليه ولكن يؤخذ عليها إرتفاع أسعار الصيانة و قطع الغيار وعلى فكرة من الحاجات اللي إتفاجئت لما شفتها و أنا بتفرج على العربية هي مساحة الشنطة .. واسعة جداً

أما بقى الجاك B15
عربية ممتازة فعلاً شكلاً و مضموناً و حتى الآن لا يوجد شكاوى منها بل كل الموجود في المنتديات شكر فيها و في الكماليات الموجودة فيها مقابل السعر بتاعها لكن هناك تخوف من قلة انتشارها فالسيارة مازلت جديدة بالسوق المصري ولا نستطيع الحكم عليها الآن لكن للأمانة آدائها حتى الآن مطمئن و أسعار قطع الغيار و تكاليف الصيانة معقولة جداً و على لسان مالكيها أن التوكيل لا يتواني في خدمة العميل
وأنا كنت في زيارة للتوكيل بتاعهم أو بمعنى أصح المعرض الرئيسي في شارع البطل أحمد عبد العزيز في المهندسين و عرفت منهم إن ثالث دفعة من موديل 2011 قد تم تسليمها مما يبشرنا خير في موضوع انتشارها
medo
عضو منتظم
عضو منتظم

جاك.برليانس.تيجو Empty
مُساهمةموضوع: رد: جاك.برليانس.تيجو   جاك.برليانس.تيجو Emptyالأربعاء 25 أغسطس 2010, 21:03

شكرا على ردك واهتمامك يا استاذ احمد
وانا استفدت كتير اوى من رد حضرتك
وافهم من كدة ان التيجو تقفيل وخامات سيئة
وان البرليانس اسعار قطع الغيار نار
والام 11 فيها عيوب
يعنى فى الاخر افضلهم الجاك بس بردوا فيها عيب قلة انتشارها
انا احترت اكتر
said happy

جاك.برليانس.تيجو Empty
مُساهمةموضوع: رد: جاك.برليانس.تيجو   جاك.برليانس.تيجو Emptyالسبت 04 سبتمبر 2010, 14:40

WLAHY ana shayaf an afdalhom hya al JAC B15 tb3an 3rbya shkl w t2fel gamda
medo
عضو منتظم
عضو منتظم

جاك.برليانس.تيجو Empty
مُساهمةموضوع: رد: جاك.برليانس.تيجو   جاك.برليانس.تيجو Emptyالخميس 16 سبتمبر 2010, 18:47

انا متشكر جدا جدا يا استاذ سيد
وانا فعلا قررت انى اجيب اجاك ان شاء الله
ومتاسف انى اتاخرت فى الرد عليك
وبامر الله اول ما اجيب الجاك هكتبلكوا تقرير كامل عنها

جاك.برليانس.تيجو
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تيجو احتلت المركز الاول فى مبيعات السيارات 2009